Parlamentul României adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1: Definitii
În întelesul prezentei legi, urmatorii
termeni se definesc astfel:
1. serviciu al societatii informationale - orice
activitate de prestari de servicii sau care presupune
constituirea, modificarea, transferul ori stingerea
unui drept real asupra unui bun corporal sau necorporal,
activitate efectuata prin mijloace electronice,
ce prezinta urmatoarele caracteristici:
a) este efectuata în considerarea unui folos
patrimonial, procurat ofertantului în mod
obisnuit de catre destinatar;
b) nu este necesar ca ofertantul si destinatarul
sa fie fizic prezenti simultan în acelasi
loc;
c) este efectuata prin transmiterea informatiei
la cererea individuala a destinatarului;
2. mijloace electronice - echipamente electronice
si retele de cablu, fibra optica, radio, satelit
si altele asemenea, utilizate pentru prelucrarea,
stocarea sau transmiterea informatiei;
3. furnizor de servicii - orice persoana fizica
sau juridica ce pune la dispozitie unui numar
determinat sau nedeterminat de persoane un serviciu
al societatii informationale;
4. furnizor de servicii stabilit într-un
stat - un furnizor de servicii având un
sediu stabil pe teritoriul unui stat si care desfasoara
efectiv o activitate economica utilizând
acel sediu stabil pe teritoriul unui stat, pentru
o perioada nedeterminata; stabilirea unui furnizor
de servicii într-un stat nu este determinata
în mod necesar de locul în care sunt
amplasate mijloacele tehnice si tehnologice necesare
furnizarii serviciului;
5. domeniu - o zona dintr-un sistem informatic,
detinuta ca atare de o persoana fizica sau juridica
ori de un grup de persoane fizice sau juridice
în scopul prelucrarii, stocarii ori transferului
de date;
6. destinatar al serviciului sau destinatar -
orice persoana fizica sau juridica ce utilizeaza,
în scopuri comerciale, profesionale sau
de alta natura, un serviciu al societatii informationale,
în special în scopul cautarii de informatii
sau al furnizarii accesului la acestea;
7. consumator - orice persoana fizica ce actioneaza
în alte scopuri decât cele ale activitatii
sale comerciale sau profesionale;
8. comunicare comerciala - orice forma de comunicare
destinata sa promoveze, direct sau indirect, produsele,
serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma
sau emblema unui comerciant ori membru al unei
profesii liberale; nu constituie prin ele însele
comunicari comerciale urmatoarele: informatii
permitând accesul direct la activitatea
unei persoane fizice sau juridice, în special
un nume de domeniu sau o adresa de posta electronica,
comunicari legate de produsele, serviciile, imaginea,
numele ori marcile unei persoane fizice sau juridice,
efectuate de un tert independent fata de persoana
în cauza, mai ales atunci când sunt
realizate cu titlu gratuit;
9. legislatie coordonata - prevederile în
vigoare ale legilor nationale, aplicabile activitatilor
ce fac obiectul serviciilor societatii informationale
sau furnizorilor de servicii în privinta:
a) conditiilor pe care trebuie sa le îndeplineasca
furnizorii de servicii în vederea începerii
acestor activitati, precum sunt cele legate de
eventualele calificari, autorizatii sau notificari
necesare;
b) conditiilor pe care trebuie sa le îndeplineasca
furnizorii de servicii pentru desfasurarea acestor
activitati, precum sunt cele care privesc conduita
acestora, calitatea sau continutul serviciilor
oferite, inclusiv în materie de publicitate
si încheiere a contractelor, sau cele care
privesc raspunderea furnizorilor;
10. instrument de plata electronica - un instrument
care permite titularului sau sa efectueze urmatoarele
tipuri de operatiuni:
a) transferuri de fonduri, altele decât
cele ordonate si executate de catre institutii
financiare;
b) retrageri de numerar, precum si încarcarea
si descarcarea unui instrument de moneda electronica;
11. instrument de plata cu acces la distanta -
instrument de plata electronica prin intermediul
caruia titularul sau poate sa îsi acceseze
fondurile detinute într-un cont la o institutie
financiara si sa autorizeze efectuarea unei plati,
utilizând un cod personal de identificare
sau un alt mijloc de identificare similar;
12. instrument de moneda electronica - instrument
de plata electronica reîncarcabil, altul
decât instrumentul de plata cu acces la
distanta, pe care unitatile de valoare sunt stocate
electronic si care permite titularului sau sa
efectueze tipurile de operatiuni mentionate la
pct. 10;
13. titular - persoana care detine un instrument
de plata electronica pe baza unui contract încheiat
cu un emitent, în conditiile prevazute de
lege;
14. date de identificare - orice informatii care
pot permite sau facilita efectuarea tipurilor
de operatiuni mentionate la pct. 10, precum un
cod de identificare, numele sau denumirea, domiciliul
ori sediul, numarul de telefon, fax, adresa de
posta electronica, numarul de înmatriculare
sau alte mijloace similare de identificare, codul
de înregistrare fiscala, codul numeric personal
si altele asemenea.
Art. 2: Scop si domeniu de aplicare
(1) Prezenta lege are ca scop stabilirea conditiilor
de furnizare a serviciilor societatii informationale,
precum si prevederea ca infractiuni a unor fapte
savârsite în legatura cu securitatea
domeniilor utilizate în comertul electronic,
emiterea si utilizarea instrumentelor de plata
electronica si cu utilizarea datelor de identificare
în vederea efectuarii de operatiuni financiare,
pentru asigurarea unui cadru favorabil liberei
circulatii si dezvoltarii în conditii de
securitate a acestor servicii.
(2) Nu constituie servicii ale societatii informationale,
în sensul prezentei legi, activitatile care
nu întrunesc elementele definitiei prevazute
la art. 1 pct. 1, în special urmatoarele:
a) oferta de servicii care necesita prezenta fizica
a furnizorului si a destinatarului, chiar daca
prestarea serviciilor respective implica utilizarea
de echipamente electronice;
b) oferta de servicii care presupun manipularea
unor bunuri corporale de catre destinatar, chiar
daca prestarea serviciilor respective implica
utilizarea de echipamente electronice;
c) oferta de bunuri sau servicii care nu este
prezentata destinatarului prin transmiterea informatiei
la cererea individuala a acestuia si care este
destinata receptiei simultane de catre un numar
nelimitat de persoane (punct-multipunct);
d) activitati care se efectueaza prin intermediul
serviciilor de telefonie vocala, telefax, telex,
servicii de radiodifuziune si televiziune, inclusiv
serviciile de teletext;
e) serviciile de telefonie vocala, telefax sau
telex;
f) schimbul de informatii prin posta electronica
sau prin alte mijloace de comunicare individuala
echivalente, între persoane care actioneaza
în scopuri straine activitatii lor comerciale
sau profesionale;
g) relatia contractuala dintre un angajat si angajatorul
sau.
(3) Prezenta lege nu se aplica urmatoarelor activitati:
a) activitatea notarilor publici, în masura
în care aceasta presupune o participare
directa si specifica la exercitarea prerogativelor
autoritatii publice;
b) activitatile de reprezentare juridica în
fata organelor de jurisdictie si de urmarire penala;
c) jocurile de noroc cu câstiguri în
bani, loteriile si pariurile.
(4) Dispozitiile prezentei legi se completeaza
cu:
a) dispozitiile legale fiscale;
b) dispozitiile legale care reglementeaza protectia
persoanelor în privinta prelucrarii datelor
cu caracter personal si libera circulatie a acestor
date, precum si cele care reglementeaza prelucrarea
datelor cu caracter personal si protectia vietii
private în sectorul telecomunicatiilor;
c) prevederile legale în materie de concurenta.
(5) În masura în care nu contine dispozitii
derogatorii, prezenta lege se completeaza cu dispozitiile
legale privind încheierea, validitatea si
efectele actelor juridice, cu celelalte prevederi
legale care au ca scop protectia consumatorilor
si a sanatatii publice, precum si cu dispozitiile
legale privitoare la reglementarea raporturilor
de drept international privat.
Art. 3: Aplicarea legii române în
cazul serviciilor societatii informationale
(1) Prezenta lege se aplica furnizorilor de servicii
stabiliti în România si serviciilor
oferite de acestia.
(2) De la data intrarii în vigoare a prezentei
legi serviciile societatii informationale sunt
supuse:
a) exclusiv prevederilor în vigoare ale
legilor române care fac parte din legislatia
coordonata, în cazul în care sunt
oferite de furnizori de servicii stabiliti în
România;
b) exclusiv prevederilor în vigoare ale
legilor statului în cauza care fac parte
din legislatia coordonata, în cazul în
care sunt oferite de furnizori de servicii stabiliti
într-un stat membru al Uniunii Europene.
(3) Libera circulatie a serviciilor societatii
informationale oferite de un furnizor stabilit
într-un stat membru al Uniunii Europene
nu poate fi restrânsa în România
prin aplicarea unor prevederi legale care fac
parte din legislatia coordonata.
(4) Alin. (2) si (3) nu se aplica în urmatoarele
domenii:
a) dreptul de proprietate intelectuala si dreptul
de proprietate industriala;
b) emisiunea de moneda electronica, în conditiile
prevazute în normele metodologice de aplicare
a prezentei legi;
c) publicitatea pentru organisme de investitii
colective în valori mobiliare;
d) activitatile de asigurare, în conditiile
prevazute în normele metodologice de aplicare
a prezentei legi;
e) libertatea partilor de a alege legea aplicabila
contractului, când partile au acest drept;
f) obligatii rezultate din contractele încheiate
cu consumatorii;
g) cerintele de forma prevazute pentru validitatea
actelor juridice prin care se creeaza, se modifica,
se sting sau se transmit drepturi reale asupra
unor bunuri imobile situate pe teritoriul României;
h) cerintele aplicabile bunurilor ca atare si
livrarii acestora;
i) cerintele aplicabile serviciilor care nu sunt
prestate prin mijloace electronice.
(5) Autoritatile publice pot lua masuri derogatorii
de la prevederile alin. (3) numai în urmatoarele
conditii:
a) masura este necesara pentru motive de ordine
publica, desfasurarea instructiei penale, protectia
minorilor, lupta împotriva oricarei forme
de incitare la ura din ratiune de rasa, sex, religie
sau nationalitate, atingeri aduse demnitatii umane,
protectia sanatatii publice, apararea si siguranta
nationala, protectia consumatorilor, inclusiv
a investitorilor;
b) masura vizeaza un serviciu al societatii informationale
care aduce atingere uneia dintre valorile enumerate
la lit. a) sau prezinta un risc serios si grav
la adresa acestor valori;
c) masura este proportionala cu scopul urmarit;
d) sunt respectate procedurile de colaborare,
consultare sau informare prevazute în normele
metodologice de apli-care a prezentei legi.
CAPITOLUL II: Furnizarea serviciilor societatii
informationale
Art. 4: Principiile furnizarii serviciilor societatii
informationale
(1) Furnizarea de servicii ale societatii informationale
de catre persoanele fizice sau juridice nu este
supusa nici unei autorizari prealabile si se desfasoara
în concordanta cu principiile concurentei
libere si loiale, cu respectarea dispozitiilor
legale în vigoare.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere dispozitiilor
legale care impun autorizarea prealabila în
vederea desfasurarii unor activitati de catre
persoanele fizice sau juridice, daca dispozitiile
în cauza nu vizeaza în mod expres
si exclusiv serviciile societatii informationale
sau furnizorii de servicii, în întelesul
prezentei legi.
(3) Furnizarea de servicii ale societatii informationale
de catre furnizorii de servicii stabiliti în
statele membre ale Uniunii Europene se face în
conditiile prevazute în Acordul european
instituind o asociere între România,
pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte.
(4) Furnizarea de servicii ale societatii informationale
de catre furnizorii de servicii stabiliti în
alte state se face în conditiile acordurilor
bilaterale încheiate cu statele respective,
la care România este parte.
Art. 5: Informatii generale
(1) Furnizorul de servicii are obligatia de a
pune la dispozitie destinatarilor si autoritatilor
publice mijloace care sa permita accesul facil,
direct, permanent si gratuit cel putin la urmatoarele
informatii:
a) numele sau denumirea furnizorului de servicii;
b) domiciliul sau sediul furnizorului de servicii;
c) numerele de telefon, fax, adresa de posta electronica
si orice alte date necesare contactarii furnizorului
de servicii în mod direct si efectiv;
d) numarul de înmatriculare sau alte mijloace
similare de identificare, în cazul în
care furnizorul de servicii este înscris
în registrul comertului sau în alt
registru public similar;
e) codul de înregistrare fiscala;
f) datele de identificare ale autoritatii competente,
în cazul în care activitatea furnizorului
de servicii este supusa unui regim de autorizare;
g) titlul profesional si statul în care
a fost acordat, corpul profesional sau orice alt
organism similar din care face parte, indicarea
reglementarilor aplicabile profesiei respective
în statul în care furnizorul de servicii
este stabilit, precum si a mijloacelor de acces
la acestea, în cazul în care furnizorul
de servicii este membru al unei profesii liberale;
h) tarifele aferente serviciilor oferite, care
trebuie indicate cu respectarea normelor privind
comercializarea produselor si serviciilor de piata,
cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii
taxei pe valoarea adaugata, precum si a cuantumului
acesteia;
i) includerea sau neincluderea în pret a
cheltuielilor de livrare, precum si valoarea acestora,
daca este cazul;
j) orice alte informatii pe care furnizorul de
servicii este obligat sa le puna la dispozitie
destinatarilor, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) se considera
îndeplinita în cazul în care
furnizorul unui serviciu afiseaza aceste informatii
într-o forma clara, vizibil si permanent,
în interiorul paginii de web prin intermediul
careia este oferit serviciul respectiv, în
conditiile mentionate la alin. (1).
Art. 6: Comunicarile comerciale
(1) Efectuarea de comunicari comerciale prin posta
electronica este interzisa, cu exceptia cazului
în care destinatarul si-a exprimat în
prealabil consimtamântul expres pentru a
primi asemenea comunicari.
(2) Comunicarile comerciale care constituie un
serviciu al societatii informationale sau o parte
a acestuia, în masura în care sunt
permise, trebuie sa respecte cel putin urmatoarele
conditii:
a) sa fie clar identificabile ca atare;
b) persoana fizica sau juridica în numele
careia sunt facute sa fie clar identificata;
c) ofertele promotionale, precum reducerile, premiile
si cadourile, sa fie clar identificabile, iar
conditiile care trebuie îndeplinite pentru
obtinerea lor sa fie usor accesibile si clar prezentate;
d) competitiile si jocurile promotionale sa fie
clar identificabile ca atare, iar conditiile de
participare sa fie usor accesibile si clar prezentate;
e) orice alte conditii impuse prin dispozitiile
legale în vigoare.
(3) Comunicarile comerciale care constituie un
serviciu al societatii informationale sau o parte
a acestuia, atunci când acest serviciu este
furnizat de un membru al unei profesii liberale,
sunt permise, sub conditia respectarii dispozitiilor
legale si a reglementarilor aplicabile profesiei
respective, care privesc, în special, independenta,
demnitatea si onoarea profesiei, secretul profesional
si corectitudinea fata de clienti si fata de ceilalti
membri ai profesiei.
(4) Furnizorii de servicii ale societatii informationale
care efectueaza comunicari comerciale au obligatia
de a respecta prevederile alin. (1)-(3).
CAPITOLUL
III: Contractele încheiate prin mijloace
electronice
Art. 7: Validitatea, efectele juridice si proba
contractelor încheiate prin mijloace electronice
(1) Contractele încheiate prin mijloace
electronice produc toate efectele pe care legea
le recunoaste contractelor, atunci când
sunt întrunite conditiile cerute de lege
pentru validitatea acestora.
(2) Pentru validitatea contractelor încheiate
prin mijloace electronice nu este necesar consimtamântul
prealabil al partilor asupra utilizarii mijloacelor
electronice.
(3) Proba încheierii contractelor prin mijloace
electronice si a obligatiilor care rezulta din
aceste contracte este supusa dispozitiilor dreptului
comun în materie de proba si prevederilor
Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.
Art. 8: Informarea destinatarilor
(1) Furnizorul de servicii este obligat sa puna
la dispozitie destinatarului, înainte ca
destinatarul sa trimita oferta de a contracta
sau acceptarea ofertei ferme de a contracta facute
de furnizorul de servicii, cel putin urmatoarele
informatii care trebuie sa fie exprimate în
mod clar, neechivoc si într-un limbaj accesibil:
a) etapele tehnice care trebuie urmate pentru
a încheia contractul;
b) daca contractul, o data încheiat, este
stocat sau nu de catre furnizorul de servicii
si daca este accesibil sau nu;
c) mijloacele tehnice pe care furnizorul de servicii
le pune la dispozitie destinatarului pentru identificarea
si corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii
datelor;
d) limba în care se poate încheia
contractul;
e) codurile de conduita relevante la care furnizorul
de servicii subscrie, precum si informatii despre
modul în care aceste coduri pot fi consultate
prin mijloace electronice;
f) orice alte conditii impuse prin dispozitiile
legale în vigoare.
(2) Furnizorul de servicii are obligatia sa ofere
destinatarului posibilitatea de a utiliza un procedeu
tehnic adecvat, eficace si accesibil, care sa
permita identificarea si corectarea erorilor survenite
cu ocazia introducerii datelor, anterior trimiterii
ofertei sau acceptarii acesteia.
(3) Furnizorul de servicii poate deroga de la
dispozitiile alin. (1) si (2) numai în situatia
în care a convenit altfel cu destinatarul,
cu conditia ca nici una dintre parti sa nu aiba
calitatea de consumator.
(4) Clauzele si conditiile generale ale contractului
propus trebuie puse la dispozitie destinatarului
într-un mod care sa îi permita acestuia
sa le stocheze si sa le reproduca.
(5) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplica în
privinta contractelor încheiate exclusiv
prin posta electronica sau prin alte mijloace
de comunicare individuala echivalente.
Art. 9: Încheierea contractului prin mijloace
electronice
(1) Daca partile nu au convenit altfel, contractul
se considera încheiat în momentul
în care acceptarea ofertei de a contracta
a ajuns la cunostinta ofertantului.
(2) Contractul care, prin natura sa ori la cererea
beneficiarului, impune o executare imediata a
prestatiei caracteristice se considera încheiat
în momentul în care debitorul acesteia
a început executarea, în afara de
cazul în care ofertantul a cerut ca în
prealabil sa i se comunice acceptarea. În
acest ultim caz se aplica prevederile alin. (1).
(3) În cazul în care destinatarul
trimite prin mijloace electronice oferta de a
contracta sau acceptarea ofertei ferme de a contracta
facute de furnizorul de servicii, furnizorul de
servicii are obligatia de a confirma primirea
ofertei sau, dupa caz, a acceptarii acesteia,
în unul dintre urmatoarele moduri:
a) trimiterea unei dovezi de primire prin posta
electronica sau printr-un alt mijloc de comunicare
individuala echivalent, la adresa indicata de
catre destinatar, în termen de 24 de ore
de la primirea ofertei sau acceptarii;
b) confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii
ofertei, printr-un mijloc echivalent celui utilizat
pentru trimiterea ofertei sau a acceptarii ofertei,
de îndata ce oferta sau acceptarea a fost
primita de furnizorul de servicii, cu conditia
ca aceasta confirmare sa poata fi stocata si reprodusa
de catre destinatar.
(4) Oferta sau acceptarea ofertei, precum si confirmarea
primirii ofertei sau a acceptarii ofertei, efectuate
în unul dintre modurile prevazute la alin.
(3), se considera primite atunci când partile
carora le sunt adresate pot sa le acceseze.
(5) Prevederile alin. (3) nu se aplica în
privinta contractelor încheiate exclusiv
prin posta electronica sau prin alte mijloace
de comunicare individuala echivalente.
Art. 10: Conditii privind pastrarea sau prezentarea
informatiei
(1) Acolo unde legea impune ca informatia sa fie
prezentata sau pastrata în forma sa originala,
aceasta cerinta este îndeplinita daca sunt
întrunite în mod cumulativ urmatoarele
conditii:
a) exista garantia integritatii informatiei, asigurata
prin respectarea standardelor nationale în
domeniu, din momentul în care a fost generata;
b) mesajul este semnat utilizându-se semnatura
electronica extinsa a emitentului;
c) informatia poate fi imediat furnizata si prezentata
la cerere.
(2) Destinatarul comerciant actioneaza pe riscul
propriu, daca a stiut sau ar fi trebuit sa stie,
în concordanta cu practicile comerciale
curente sau ca urmare a folosirii procedurilor
convenite expres cu emitentul, ca informatia continuta
într-un mesaj electronic a fost alterata
în timpul transmiterii sau prelucrarii sale.
CAPITOLUL
IV: Raspunderea furnizorilor de servicii
Art. 11: Principii generale
(1) Furnizorii de servicii sunt supusi dispozitiilor
legale referitoare la raspunderea civila, penala
si contraventionala, în masura în
care prin prezenta lege nu se dispune altfel.
(2) Furnizorii de servicii raspund pentru informatia
furnizata de ei însisi sau pe seama lor.
(3) Furnizorii de servicii nu raspund pentru informatia
transmisa, stocata sau la care faciliteaza accesul,
în conditiile prevazute la art. 12-15.
Art. 12: Intermedierea prin simpla transmitere
(1) Daca un serviciu al societatii informationale
consta în transmiterea într-o retea
de comunicatii a informatiei furnizate de un destinatar
al serviciului respectiv sau în asigurarea
accesului la o retea de comunicatii, furnizorul
acelui serviciu nu raspunde pentru informatia
transmisa daca sunt îndeplinite cumulativ
urmatoarele conditii:
a) transmiterea nu a fost initiata de furnizorul
de servicii;
b) alegerea persoanei care receptioneaza informatia
transmisa nu a apartinut furnizorului de servicii;
c) continutul informatiei transmise nu a fost
influentat în nici un fel de catre furnizorul
de servicii, în sensul ca nu i se poate
atribui nici selectia si nici o eventuala modificare
a acestei informatii.
(2) Transmiterea informatiei si asigurarea accesului,
mentionate la alin. (1), includ si stocarea automata,
inter-mediara si temporara a informatiei transmise,
în masura în care aceasta operatie
are loc exclusiv în scopul ca informatia
respectiva sa tranziteze reteaua de comunicatii
si cu conditia ca informatia sa nu fie stocata
pentru o perioada care depaseste în mod
nejustificat durata necesara transmiterii ei.
Art. 13: Stocarea temporara a informatiei, stocarea-caching
Daca un serviciu al societatii informationale
consta în transmiterea într-o retea
de comunicatii a informatiei furnizate de un destinatar
al serviciului respectiv, furnizorul acelui serviciu
nu raspunde pentru stocarea automata, intermediara
si temporara a informatiei transmise, în
masura în care aceasta operatie are loc
exclusiv în scopul de a face mai eficienta
transmiterea informatiei catre alti destinatari,
la cererea acestora, daca sunt îndeplinite
cumulativ urmatoarele conditii:
a) furnizorul de servicii nu aduce modificari
informatiei transmise;
b) furnizorul de servicii îndeplineste conditiile
legale privind accesul la informatia respectiva;
c) furnizorul de servicii respecta regulile sau
uzantele referitoare la actualizarea informatiei,
astfel cum acestea sunt larg recunoscute si aplicate
în industrie;
d) furnizorul de servicii nu împiedica utilizarea
legala de catre orice persoana a tehnologiilor
larg recunoscute si aplicate în industrie,
în vederea obtinerii de date despre natura
sau utilizarea informatiei;
e) furnizorul de servicii actioneaza rapid în
vederea eliminarii informatiei pe care a stocat-o
sau în vederea blocarii accesului la aceasta,
din momentul în care a cunoscut efectiv
faptul ca informatia transmisa initial a fost
eliminata din reteaua de comunicatii ori ca accesul
la ea a fost blocat sau faptul ca eliminarea ori
blocarea accesului a avut loc prin efectul deciziei
unei autoritati publice.
Art. 14: Stocarea permanenta a informatiei, stocarea-hosting
(1) Daca un serviciu al societatii informationale
consta în stocarea informatiei furnizate
de un destinatar al serviciului respectiv, furnizorul
acelui serviciu nu raspunde pentru informatia
stocata la cererea unui destinatar, daca este
îndeplinita oricare din urmatoarele conditii:
a) furnizorul de servicii nu are cunostinta despre
faptul ca activitatea sau informatia stocata este
nelegala si, în ceea ce priveste actiunile
în daune, nu are cunostinta despre fapte
sau circumstante din care sa rezulte ca activitatea
sau informatia în cauza ar putea vatama
drepturile unui tert;
b) având cunostinta despre faptul ca activitatea
sau informatia respectiva este nelegala ori despre
fapte sau circumstante din care sa rezulte ca
activitatea ori informatia în cauza ar putea
vatama drepturile unui tert, furnizorul de servicii
actioneaza rapid în vederea eliminarii sau
a blocarii accesului la aceasta.
(2) Furnizorul de servicii are cunostinta despre
faptul ca activitatea sau informatia este nelegala
atunci când caracterul nelegal al acesteia
a fost constatat printr-o decizie a unei autoritati
publice.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica în
situatia în care destinatarul actioneaza
sub autoritatea sau controlul furnizorului de
servicii.
Art. 15: Instrumente de cautare a informatiilor
si legaturi cu alte pagini de web
(1) Furnizorul unui serviciu al societatii informationale
care faciliteaza accesul la informatia furnizata
de alti furnizori de servicii sau de destinatarii
serviciilor oferite de alti furnizori, prin punerea
la dispozitie destinatarilor serviciului sau a
unor instrumente de cautare a informatiilor sau
a unor legaturi cu alte pagini de web, nu raspunde
pentru informatia în cauza, daca este îndeplinita
oricare dintre urmatoarele conditii:
a) furnizorul nu are cunostinta despre faptul
ca activitatea sau informatia la care faciliteaza
accesul este nelegala si, în ceea ce priveste
actiunile în daune, nu are cunostinta despre
fapte sau circumstante din care sa rezulte ca
activitatea ori informatia în cauza ar putea
prejudicia drepturile unui tert;
b) având cunostinta despre faptul ca activitatea
sau informatia respectiva este nelegala ori despre
fapte sau circumstante din care sa rezulte ca
activitatea sau informatia în cauza ar putea
vatama drepturile unui tert, furnizorul actioneaza
rapid în vederea eliminarii posibilitatii
de acces oferite sau a blocarii utilizarii acesteia.
(2) Furnizorul de servicii raspunde pentru informatia
în cauza atunci când caracterul nelegal
al acesteia a fost constatat printr-o decizie
a unei autoritati publice.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica în
situatia în care destinatarul actioneaza
din ordinul sau sub comanda furnizorului de servicii.
CAPITOLUL
V: Supraveghere si control
Art. 16: Obligatiile furnizorilor de servicii
(1) Furnizorii de servicii sunt obligati sa informeze
de îndata autoritatile publice competente
despre activitatile cu aparenta nelegala desfasurate
de destinatarii serviciilor lor sau despre informatiile
cu aparenta nelegala furnizate de acestia.
(2) Furnizorii de servicii sunt obligati sa comunice
de îndata autoritatilor prevazute la alin.
(1), la cererea acestora, informatii care sa permita
identificarea destinatarilor serviciilor lor,
cu care acesti furnizori au încheiat contracte
privind stocarea permanenta a informatiei.
(3) Furnizorii de servicii sunt obligati sa întrerupa,
temporar sau permanent, transmiterea într-o
retea de comunicatii sau stocarea informatiei
furnizate de un destinatar al serviciului respectiv,
în special prin eliminarea informatiei sau
blocarea accesului la aceasta, accesul la o retea
de comunicatii sau prestarea oricarui alt serviciu
al societatii informationale, daca aceste masuri
au fost dispuse de o autoritate publica, din oficiu
sau la primirea unei plângeri ori sesizari
din partea oricarei persoane.
(4) Plângerea prevazuta la alin. (3) poate
fi facuta de catre orice persoana care se considera
prejudiciata prin continutul informatiei în
cauza. Plângerea sau sesizarea se întocmeste
în forma scrisa, cu aratarea motivelor pe
care se întemeiaza, si va fi în mod
obligatoriu datata si semnata. Plângerea
nu poate fi înaintata daca o cerere în
justitie, având acelasi obiect si aceleasi
parti, a fost anterior introdusa.
(5) Decizia autoritatii trebuie motivata si se
comunica partilor interesate în termen de
30 de zile de la data primirii plângerii
sau a sesizarii ori, daca autoritatea a actionat
din oficiu, în termen de 15 zile de la data
la care a fost emisa.
(6) Împotriva unei decizii luate potrivit
prevederilor alin. (3) persoana interesata poate
formula contestatie în termen de 15 zile
de la comunicare, sub sanctiunea decaderii, la
instanta de contencios administrativ competenta.
Cererea se judeca de urgenta, cu citarea partilor.
Sentinta este definitiva.
Art. 17: Autoritati competente
(1) Autoritatea de reglementare în comunicatii
si tehnologia informatiei, denumita în continuare
Autoritatea, este competenta sa supravegheze si
sa controleze respectarea de catre furnizorii
de servicii a prevederilor prezentei legi si a
normelor metodologice de aplicare a acesteia,
sa con-state contraventiile si sa aplice sanctiunile
prevazute la art. 22.
(2) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (1),
prin autoritati publice, în sensul art.
3 alin. (5), art. 5, 13, art. 14 alin. (2), art.
15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si (3), art. 23
alin. (2) si art. 30 alin. (1), se întelege
acele autoritati ale administratiei publice sau,
acolo unde este cazul, instante de judecata, a
caror competenta în materia respectiva este
stabilita prin dispozitiile legale în vigoare,
aplicabile în fiecare caz.
(3) Autoritatea poate solicita furnizorilor de
servicii orice informatii necesare în vederea
exercitarii atributiilor sale, mentionând
baza legala si scopul solicitarii, si poate stabili
termene pâna la care aceste informatii sa
îi fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta
de prezenta lege.
(4) În vederea descoperirii si investigarii
încalcarilor prevederilor prezentei legi
si ale normelor sale de aplicare Autoritatea actioneaza
prin personalul de control împuternicit
în acest scop.
(5) În exercitarea atributiilor de investigare
personalul de control împuternicit în
acest scop al Autoritatii sau al persoanei juridice
prevazute la alin. (12) poate solicita furnizorilor
de servicii informatiile care îi sunt necesare,
mentionând baza legala si scopul solicitarii,
si poate stabili termene pâna la care aceste
informatii sa îi fie furnizate, sub sanctiunea
prevazuta de prezenta lege.
(6) Autoritatea dispune efectuarea de investigatii,
în conditiile prezentei legi, din oficiu
sau la primirea unei plângeri ori sesizari
din partea oricarei persoane.
(7) Personalul de control împuternicit în
acest scop al Autoritatii sau al persoanei juridice
prevazute la alin. (12) poate sa solicite declaratii
sau orice documente necesare pentru îndeplinirea
misiunii, sa sigileze, sa ridice orice registre,
acte financiar-contabile si comerciale sau alte
evidente, eliberând persoanei supuse investigatiei
copii de pe originale, ori sa obtina copii, lasându-i
acesteia originalele; de asemenea, este autorizat
sa faca inspectii inopinate, al caror rezultat
va fi consemnat într-un proces-verbal de
constatare, si sa primeasca, la convocare sau
la fata locului, informatii si justificari.
(8) Organele administratiei publice centrale si
locale, precum si oricare alte institutii si autoritati
publice sunt obligate sa permita personalului
de control împuternicit în acest scop
al Autoritatii sau, dupa caz, al persoanei juridice
prevazute la alin. (12) accesul la documentele,
datele si informatiile detinute de acestea, în
masura în care sunt necesare îndeplinirii
misiunii legale a Autoritatii, fara a se putea
opune caracterul de secret de stat sau secret
de serviciu al unor asemenea documente, date si
informatii.
(9) Personalul de control împuternicit în
acest scop, pri-mind acces la documentele, datele
si informatiile mentionate la alin. (8), este
tinut la observarea stricta a caracterului de
secret de stat sau secret de serviciu, atribuit
legal respectivelor documente, date si informatii.
(10) Autoritatea sesizeaza organele de urmarire
penala ori de câte ori constata încalcari
ale legii penale.
(11) Autoritatea informeaza furnizorii de servicii,
destinatarii, statele membre ale Uniunii Europene
si Comisia Europeana cu privire la toate aspectele
legate de aplicarea prevederilor prezentei legi
si coopereaza cu autoritatile competente din alte
state în vederea exercitarii eficiente a
supravegherii si controlului asupra activitatii
furnizorilor de servicii.
(12) Autoritatea poate delega exercitarea atributiilor
prevazute în prezentul articol unei alte
persoane juridice de drept public, cu atributii
de supraveghere si control în domeniul telecomunicatiilor.
(13) Pentru scopurile aplicarii prezentei legi,
pâna la înfiintarea Autoritatii atributiile
acesteia sunt îndeplinite de Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
Art. 18: Coduri de conduita
(1) Asociatiile si organizatiile neguvernamentale
cu caracter profesional ori comercial sau cele
constituite în scopul protectiei consumatorilor,
a minorilor sau a persoanelor cu handicap pot
elabora coduri de conduita în colaborare
cu Autoritatea si Ministerul Justitiei, în
vederea aplicarii corespunzatoare a prevederilor
prezentei legi.
(2) Autoritatea si Ministerul Justitiei vor urmari
include-rea în codurile de conduita prevazute
la alin. (1) în special a unor prevederi
referitoare la:
a) solutionarea litigiilor pe cale extrajudiciara;
b) întreruperea, temporara sau permanenta,
a transmiterii într-o retea de comunicatii
sau a stocarii informatiei furnizate de un destinatar
al serviciului, în special prin eliminarea
informatiei ori blocarea accesului la aceasta,
a accesului la o retea de comunicatii sau a prestarii
oricarui alt serviciu al societatii informationale;
c) protectia destinatarilor cu privire la efectuarea
comunicarilor comerciale;
d) protectia minorilor si a demnitatii umane.
(3) Autoritatea si Ministerul Justitiei sustin:
a) traducerea codurilor de conduita în limbi
de circulatie internationala;
b) facilitarea accesului la codurile de conduita
prin mijloace electronice;
c) popularizarea codurilor de conduita la nivel
national si transmiterea acestora, precum si a
evaluarilor privind aplicarea si impactul lor
practic catre statele membre ale Uniunii Europene
si catre Comisia Europeana.
CAPITOLUL
VI: Solutionarea litigiilor
Art. 19: Actiuni în justitie
(1) Persoanele care au calitate procesuala activa,
potrivit prevederilor alin. (2), pot solicita
instantei obligarea pârâtului la încetarea
oricarei actiuni sau abtineri contrare prevederilor
prezentei legi, interzicerea reluarii ei în
viitor si obligarea pârâtului la despagubiri
pentru prejudiciul suferit.
(2) Au calitate procesuala activa pentru introducerea
actiunii prevazute la alin. (1):
a) persoanele fizice si juridice ce se pretind
titulare ale unui drept subiectiv prevazut de
prezenta lege sau ale unui interes care nu se
poate realiza decât pe calea justitiei;
b) asociatiile si organizatiile neguvernamentale
prevazute la art. 18 alin. (1);
c) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor,
oficiile pentru protectia consumatorilor judetene
si Oficiul pentru protectia consumatorilor al
municipiului Bucuresti;
d) entitatile constituite în scopul protectiei
consumatorilor în statele membre ale Uniunii
Europene, în conditiile prevazute de normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Actiunea prevazuta la alin. (1) se prescrie
în termen de un an de la data actiunii sau
a abtinerii care a justificat introducerea ei.
(4) Persoanele care au calitate procesuala activa,
potrivit prevederilor alin. (2), pot solicita
instantei, pe cale de ordonanta presedintiala,
încetarea oricarei actiuni sau abtineri
contrare prevederilor prezentei legi, în
conditiile prevazute de Codul de procedura civila.
Art. 20: Solutionarea litigiilor pe cale extrajudiciara
(1) Furnizorii de servicii si destinatarii pot
supune litigiile nascute între ei arbitrajului,
în conditiile prevazute de lege, precum
si celorlalte cai extrajudiciare de solutionare
a litigiilor, prevazute de codurile de conduita
elaborate potrivit art. 18.
(2) Utilizarea mijloacelor electronice în
cadrul solutionarii litigiilor pe cale extrajudiciara
este posibila în conditiile prevazute de
lege.
CAPITOLUL
VII: Sanctiuni civile si contraventionale
Art. 21: Nulitatea relativa a contractelor privind
servicii ale societatii informationale
Orice contract privind furnizarea de servicii
ale societatii informationale este anulabil la
cererea destinatarului, daca a fost încheiat
cu un furnizor de servicii care:
a) nu a pus la dispozitie destinatarului, în
conditiile prevazute de lege, informatiile prevazute
la art. 5 lit. a)-i), ori nu a furnizat toate
aceste informatii, sau a furnizat informatii inexacte;
b) nu a pus la dispozitie destinatarului, în
conditiile prevazute de lege, informatiile mentionate
la art. 8 alin. (1) lit. a)-e), ori nu a furnizat
toate aceste informatii, sau a furnizat informatii
inexacte, daca nu sunt aplicabile prevederile
art. 8 alin. (3) sau (5);
c) a încalcat obligatia prevazuta la art.
8 alin. (2), daca nu sunt aplicabile prevederile
art. 8 alin. (3) sau (5);
d) a încalcat obligatia prevazuta la art.
8 alin. (4).
Art. 22: Contraventii
Constituie contraventie, daca nu este savârsita
în astfel de conditii încât,
potrivit legii penale, sa constituie infractiune,
si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000
lei la 500.000.000 lei fapta furnizorului de servicii
care:
a) efectueaza comunicari comerciale încalcând
conditiile stabilite la art. 6 alin. (1) si alin.
(2) lit. a)-d);
b) nu pune la dispozitie destinatarilor si autoritatilor
publice, în conditiile prevazute de lege,
informatiile prevazute la art. 5 lit. a)-i), ori
nu furnizeaza toate aceste informatii, sau furnizeaza
informatii inexacte;
c) nu pune la dispozitie destinatarului, în
conditiile prevazute de lege, informatiile prevazute
la art. 8 alin. (1) lit. a)-e), ori nu furnizeaza
toate aceste informatii, sau furnizeaza informatii
inexacte, daca nu sunt aplicabile prevederile
art. 8 alin. (3) sau (5);
d) încalca obligatia prevazuta la art. 8
alin. (2), daca nu sunt aplicabile prevederile
art. 8 alin. (3) sau (5);
e) încalca obligatia prevazuta la art. 8
alin. (4);
f) încalca obligatia prevazuta la art. 9
alin. (3);
g) încalca obligatiile prevazute la art.
16 alin. (1)-(3);
h) nu furnizeaza informatiile solicitate potrivit
art. 17 alin. (3) sau (5), ori nu furnizeaza toate
aceste informatii, sau furnizeaza informatii inexacte.
Art. 23: Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor
(1) Constatarea contraventiei prevazute la art.
22 lit. a) si aplicarea sanctiunii corespunzatoare
se fac, la sesizarea oricarei persoane sau din
oficiu, de catre reprezentantii împuterniciti
ai Autoritatii de reglementare în comunicatii
si tehnologia informatiei sau ai autoritatii de
supraveghere prevazute de Legea nr. 677/2001 privind
protectia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal si libera circulatie
a acestor date.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
prevazute la art. 22 lit. b)-h) se fac de catre
reprezentantii împuterniciti ai Autoritatii
sau ai celorlalte autoritati publice competente,
la sesizarea oricarei persoane sau din oficiu.
(3) Constatarea contraventiilor se poate face,
în toate cazurile, si de catre ofiterii
sau subofiterii de politie.
(4) Contraventiilor prevazute la art. 22 le sunt
aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
cu modificarile ulterioare.
CAPITOLUL
VIII: Infractiuni savârsite în legatura
cu emiterea si utilizarea instrumentelor de plata
electronica si cu utilizarea datelor de identificare
în vederea efectuarii de operatiuni financiare
Art. 24: Falsificarea instrumentelor de plata
electronica
(1) Falsificarea unui instrument de plata electronica
se pedepseste cu închisoare de la 3 la 12
ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza punerea
în circulatie, în orice mod, a instrumentelor
de plata electronica falsificate sau detinerea
lor în vederea punerii în circulatie.
(3) Pedeapsa este închisoarea de la 5 la
15 ani si interzicerea unor drepturi, daca faptele
prevazute la alin. (1) si (2) sunt savârsite
de o persoana care, în virtutea atributiilor
sale de serviciu:
a) realizeaza operatii tehnice necesare emiterii
instrumentelor de plata electronica ori efectuarii
tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct.
10; sau
b) are acces la mecanismele de securitate implicate
în emiterea sau utilizarea instrumentelor
de plata electronica; sau
c) are acces la datele de identificare sau la
mecanismele de securitate implicate în efectuarea
tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct.
10.
(4) Tentativa se pedepseste.
Art. 25: Detinerea de echipamente în vederea
falsificarii instrumentelor de plata electronica
Fabricarea ori detinerea de echipamente, inclusiv
hardware sau software, cu scopul de a servi la
falsificarea instrumentelor de plata electronica
se pedepseste cu închisoare de la 6 luni
la 5 ani.
Art. 26: Falsul în declaratii în vederea
emiterii sau utilizarii instrumentelor de plata
electronica
Declararea necorespunzatoare adevarului, facuta
unei institutii bancare, de credit sau financiare
ori oricarei alte persoane juridice autorizate
în conditiile legii sa emita instrumente
de plata electronica sau sa accepte tipurile de
operatiuni prevazute la art. 1 pct. 10, în
vederea emiterii sau utilizarii unui instrument
de plata electronica, pentru sine sau pentru altul,
atunci când, potrivit legii ori împrejurarilor,
declaratia facuta serveste pentru emiterea sau
utilizarea acelui instrument, se pedepseste cu
închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu
amenda.
Art. 27: Efectuarea de operatiuni financiare în
mod fraudulos
(1) Efectuarea uneia dintre operatiunile prevazute
la art. 1 pct. 10, prin utilizarea unui instrument
de plata electronica, inclusiv a datelor de identificare
care permit utilizarea acestuia, fara consimtamântul
titularului instrumentului respectiv, se pedepseste
cu închisoare de la 1 la 12 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza efectuarea
uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1
pct. 10, prin utilizarea neautorizata a oricaror
date de identificare sau prin utilizarea de date
de identificare fictive.
(3) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza transmiterea
neautorizata catre alta persoana a oricaror date
de identificare, în vederea efectuarii uneia
dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10.
(4) Pedeapsa este închisoarea de la 3 la
15 ani si interzicerea unor drepturi, daca faptele
prevazute la alin. (1)-(3) sunt savârsite
de o persoana care, în virtutea atributiilor
sale de serviciu:
a) realizeaza operatii tehnice necesare emiterii
instrumentelor de plata electronica ori efectuarii
tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct.
10; sau
b) are acces la mecanismele de securitate implicate
în emiterea sau utilizarea instrumentelor
de plata electronica; sau
c) are acces la datele de identificare sau la
mecanismele de securitate implicate în efectuarea
tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct.
10.
(5) Tentativa se pedepseste.
Art. 28: Acceptarea operatiunilor financiare efectuate
în mod fraudulos
(1) Acceptarea uneia dintre operatiunile prevazute
la art. 1 pct. 10, cunoscând ca este efectuata
prin folosirea unui instrument de plata electronica
falsificat sau utilizat fara consimtamântul
titularului sau, se pedepseste cu închisoare
de la 1 la 12 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza acceptarea
uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1
pct. 10, cunoscând ca este efectuata prin
utilizarea neautorizata a oricaror date de identificare
sau prin utilizarea de date de identificare fictive.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 29: Efectuarea de operatiuni neautorizate
într-un sistem informatic
(1) Accesul neautorizat într-un sistem informatic
sau într-un domeniu se pedepseste cu închisoare
de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.
(2) Transferul neautorizat de date dintr-un sistem
informatic sau domeniu pentru uzul personal ori
catre terti se pedepseste cu închisoare
de la 1 la 12 ani.
(3) Modificarea, distrugerea partiala sau totala,
în mod neautorizat, a informatiei stocate
într-un sistem informatic sau domeniu se
pedepseste cu închisoare de la 3 la 15 ani.
Art. 30: Constatarea si judecarea infractiunilor
(1) Infractiunile prevazute în prezenta
lege se constata de catre autoritatile publice
competente, care înainteaza actul de constatare
la organul local de urmarire penala.
(2) Infractiunile prevazute la art. 24 si 25 se
judeca, în prima instanta, de catre tribunal.
(3) Prevederile prezentului capitol se completeaza
cu dispozitiile Codului penal si ale Codului de
procedura penala.
CAPITOLUL
IX: Dispozitii finale
Art. 31: Sarcina probei în cazul litigiilor
privind furnizarea de servicii ale societatii
informationale
În cazul oricarui litigiu privind furnizarea
unui serviciu al societatii informationale, declansat
între furnizorul serviciului respectiv si
un destinatar al acestui serviciu, sarcina probei
îndeplinirii obligatiilor prevazute la art.
5, 6, 8 si 9 revine furnizorului de servicii daca
destinatarul are calitatea de consumator.
Art. 32: Abrogarea unor dispozitii contrare
Litera f) a articolului 6 din Ordonanta Guvernului
nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor
la distanta se abroga.
Art. 33: Intrarea în vigoare si aplicarea
legii
(1) În termen de 3 luni de la data publicarii
prezentei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei va elabora normele metodologice de
aplicare a acesteia, care se aproba prin hotarâre
a Guvernului.
(2) Prezenta lege intra în vigoare la data
publicarii ei în Monitorul Oficial al României,
Partea I, si se pune în aplicare la 3 luni
de la data intrarii în vigoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat în
sedinta din 9 mai 2002, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor
în sedinta din 9 mai 2002, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Publicat în Monitorul Oficial cu numarul
483 din data de 5 iulie 2002
|